lørdag den 10. marts 2012

Hundeslæde Race

Så blev det lørdag og dagen hvor der skulle afholdes årets hundeslæderace. Det var ca. -30, men en hård vind gav en kulde faktor nærmere -45. Jeg havde taget mit lille Canon Ixus kamera med. Efter at have taget ét billede, havde kulden angrebet batteriet og meldte ''Change battery pack''. Jeg skyndte mig hjem efter den store kanon. Efter ca. 20 billeder, var der én ud af fem streger tilbage i batteriet. Det var bare vildt koldt! Men en kæmpe oplevelse og meget spændende!
Ca. 1½ time efter var de første slæder på vej ind mod målstregen. Afkølede slædekuske med mere eller mindre forfrysninger efter den lange tur i polar frosten.
Her er hundenes baggrund for at deltage i løbet. En stor pose sælspæk ved målstregen. Det er også en del af træningen, så hundene er fuldstændig klar over hvad der venter ved målstregen. Manden i de blå bukser kaster kødet fra sig i en pose. Det er alt for farligt at stå og hælde det ud tættere på hundene.
De 5 første over målstregen, er kvalificeret til Grønlandsmesterskaberne i slædekørsel. Her er nr. 3 og 4. Der blev skubbet godt og grundigt for at komme forrest, og kunne se noget. Men så må man bruge samme midler, og det lykkedes da også for mig, at komme frem og få taget et par gode billeder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar