torsdag den 18. oktober 2012

Så er der friskfanget laks

Desværre ikke selvfanget. Men september og oktober er laksetid i Diskobugten. Mange tager ud og sætter garn. Det skulle ikke være lovligt at eksportere ud af Grønland, men tilladt at fange til sig selv og sælge internt her i landet. Dette nød jeg godt af. Jeg var et smut på 'brættet'. Brættet er stedet i byen, hvor der indhandles alle former for kød. Der er ikke et fast sortiment af varer, men der sælges det der nu en gang bliver fanget. Igennem tiden har jeg oplevet pukkelhval og vågehval, rensdyr, sæl, torsk, hellefisk, diverse fugle som ryper m.m. Man bliver overrasket gang på gang. I øvrigt kan det anbefales. Der er virkelig meget lækkert kød. I DK var min fryser meget præget af svinekød, oksekød og kylling. Her oppe hedder kødvarerne i højere grad rensdyr, hellefisk, rejer m.m.
Laksene fanger man desværre ikke med stang, men med garn, hvilket sætter nogle begrænsninger for mig. Det lykkedes mig dog at opdrive denne skønne fisk på brættet. En friskfanget laks, 4,2 kilo i renset vægt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar