lørdag den 6. oktober 2012

Så vælter sneen ned i Ilulissat!

Det er godt nok ikke den første sne i år. Der var snefald allerede d. 4 september, men det forsvandt næsten lige så hurtigt som det kom. Et ganske tyndt lag tøsne.
Men i går var der konstant kamp mellem lys og mørke, mellem solen og snebyger.
Billedet er fra i går d. 5/10 2012. En dag med konstant kamp mellem lys og mørke, mellem sol og snebyger. Jeg stod på efterårsfjeldet med et nyt snedække og nød sceneriet, hvor himlens farver og spejlinger i havet udgjorde en fantastisk kulisse!

Sneen fortsatte hele natten. Her til morgen vågnede jeg så op til et helt hvidt landskab med bløde kurver. Der faldt omkring 15 cm i nat. De næste dages frostgrader, mellem minus 4 og minus 8, skulle gerne sørge for at holde på sneen. Sneen er ventet med længsel. Det er fantastisk at se hvordan hele byen lyser op. Børnene er straks ude, hvor en af hovedvejene bliver forvandlet til ca. 500 meter kælkebakke (når der ikke lige kommer biler). Utroligt at der ikke sker flere skader. Jeg var selv ude at gå en tur i fjeldet. Det er fantastisk af føle hvordan hundene vågner og bliver friske. Næsten helt kulret springer de rundt. Hvalpene liver helt op, render rundt og leger. Løber en i møde når man kommer gående. De skal lige nusses lidt, inden de springer tilbage til deres mor. Hundekæderne danner cirkler i sneen, næsten som kunstværker. Sneen afrunder alle fjeldene og får dem til at se bløde ud. Der er en rislende lyd af vand der løber under sneen, som vidnesbyrd om solens forsøg på at afsmelte så meget sne som muligt, inden det næste lag kommer og lægger sig.
På trods af sneen blev jeg mindet om, at jeg er i arktik. Solen er stærkere og den manglende fugt gør luften varmere. Det havde jeg lige glemt da jeg klædte mig på. På trods af at jeg ikke havde egentlig vinterpåklædning, fik jeg alligevel hurtigt varmen. Det hjælper alt sammen når man bevæges.
Efter en god gåtur kom jeg hjem til en god kop te og pandekager. Nyd billederne fra i dag nedenuder. Grønland er herligt!






















Ingen kommentarer:

Send en kommentar