tirsdag den 11. december 2012

Nuuk here i come!!

Endeligt blev der lagt op til en tur til Nuuk (6-11 december). Det var fysioterapeuterne nede i Nuuk der havde arrangeret et kursus. Alt sneglede sig som det skulle og jeg fik hele turen og opholdet betalt. Meget fornemt og prisværdigt.
Jeg fløj fra Ilulissat d. 6 december og nåede frem med kun ganske lidt forsinkelse. I Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord) mødt jeg Henrik, fysioterapeuten fra Aasiaat, som jeg fulgtes med resten af vejen. Henrik har tidligere boet i Nuuk og var god at have med som guide på den første dag. Jeg fandt frem til det sted jeg skulle bo og Henrik og jeg fandt noget at spise.
Næste dag startede vi kurset på terapiafdelingen på Dronning Ingrids Hospital (DIH). Vi havde en underviser, en svensker, bosiddende i Australien. Men kurset blev dog holdt på svensk, hvilket passede mig rigtig fint . Kurset var rigtig godt og jeg fik mange gode redskaber til at bruge i mit virke på sygehuset i Ilulissat.
I Nuuk mødte jeg et rigtig godt sammenhold blandt fysioterapeuterne, som jeg godt til tider kan savne her i Ilulissat. Bare at have en at spare med ville være skønt. Vi var ude at spise og have det sjovt sammen næsten hver aften. Det var skønt. Derudover blev der nørdet i faglighed, behandlingsteknikker, erfaringer osv. Det var lige hvad jeg trængte til efter 9 måneders solo i Ilulissat.
Nuuk har ikke mørketid som Ilulissat, da det ligger på højde med Oslo. Det vil med andre ord sige, at solen kom frem. Vi havde et skønt vejr i Nuuk og der blev gået lidt ture, selvom der ikke var meget tid til overs efter kursus dage 8-17. Desværre fik jeg kun Nuuk at se i mørke, da solen var gået ned kl. 17.
D. 11. var det så atter retur til Ilulissat efter nogle rigtig skønne dage. Jeg har fået et begrænset billede af Nuuk. Det virker meget som en provinsby, dog med en lidt anden beliggenhed. Jeg nød at opleve byen, men må sige at Ilulissat nok er det rigtige valg, hvis valget stod imellem de to. Det er bare tættere på fjeldet og ikke så pulserende med biler osv.

 Dronning Ingrids Hospital med det nye patienthotel til højre i billedet.
 Udsigt overfjorden med sol på himlen.
 Undervisningen. Meget praktisk som jeg kender det fra skolen.
 Vores dygtige underviser Johan. Og jo, han var virkelig dygtigt. Men heldigvis også sjov og god til at få lidt dynamik i undervisningen.
 Ude og spise med alle de søde mennesker på Godthaab Bryghus. Et spisested der varmt kan anbefales!
Nuuk by night! En smule nordlys på den stjerneklædte himmel. I baggrunden anes fjeldet Store Marlene. Et yndet sted for turister, at blive evakueret fra ;-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar