mandag den 24. december 2012

Juleaften

Juleaften blev ikke bare at sove længe, gå i kirke og så nyde en aften i godt vennelag. Tvært imod en travl dag. Det startede oppe i hallen, hvor vi skulle tage imod julemanden og børnene skulle danse om juletræ. Efterfølgende havde vi vores eget arrangement på sygehuset, hvor der blev hygget, sunget julesalmer, uddelt gaver, til de heldige, for hvem deres 'nisse' havde husket at købe en gave. Det er lidt 50/50 har jeg ladet mig fortælle. Men det er i øvrigt også mindre vigtigt, for vi havde det virkelig hyggeligt. Børnene dansede om juletræ og de blev læst op fra juleevangeliet på grønlandsk, mens børnene var opslugt i deres små spillemaskiner. Det jeg forstod mest var Guutip og Jesusip. Det kræver ikke den stor kreativitet at oversætte dette. -ip endelsen svarer til at putte -s på. Gud's og Jesus'.

Direkte fra julehygge på sygehuset, smuttede vi ned i kirken og nød julegudstjenesten. Her i Grønland har de en julesalme, som har en betydning for folket, der overgår nogen som helst julesalmes betydning i Danmark. Meget følelsesladet. Første vers bliver sunget helt normalt, derpå stopper orgelet og folk synger videre. Når jeg stod og kiggede rundt i kirken, var det ikke svært at finde folk med tårer i øjenkrogene eller en enkelt tåre rendende ned over kinden. Det var umuligt at undgå at blive rørt selv. Hver gang jeg hører salmen fortsat, får jeg de samme fornemmelser og følelsen af et tilhørsforhold og sammenhold. Det er bare helt ubeskriveligt!
Jeg vil gerne dele salmen med jer, lyt selv til den her: http://www.youtube.com/watch?v=uCxbEdf-lC8

Endeligt om aftenen var vi nogle stykker, der havde besluttet at holde juleaften sammen. Nogle stod for forskellige dele af maden. For mit eget og de andres bedste, stod jeg for at skaffe en flaske vin.
En skøn aften med spisning og hygge i verdensklasse. Ikke på noget tidspunkt har jeg fortrudt at fejre julen her i Grønland. Hele december måned, julestemningen, menneskene omkring mig osv. Det har virkelig været en jul jeg kommer til at huske tilbage på, som en rigtig dejlig juletid. 

 Efterhånden godt fremmøde ved hallen.
 Julemanden er også ankommet i kanen. Postkassen har fungeret til indsamling af post fra verden rundt.
 Inde i hallen er der også ved at være godt fremmøde.
 Endeligt kommer julemanden, til glæde for de mange børn.
 Der flages selvfølgelig også fra min lejlighed.
 Efterfølgende på sygehuset er der også et godt fremmøde af ansatte og deres familier, der danser om træet.
 Børnene er mere interesseret i de små computerspil, end for præstens fortælling af juleevangeliet.
 Efterfølgende er der julegudstjeneste i Zionskirken.
 Kirken er altid godt besøgt.
 Rigtig hyggelig juleaften med gode venner.
 Stemningsbillede af træet foran Zionskirken.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar